EU:n ympäristöministerit sopivat ensimmäistä kertaa raskaiden ajoneuvojen päästövähennystavoitteista

Tiedote 20.12.2018 klo 16.43

Ympäristöministeriö ja liikenne- ja viestintäministeriö tiedottavat:

EU:n ympäristöneuvosto saavutti torstaina yleisnäkemyksen päästörajoista raskaille ajoneuvoille kuten rekoille. EU:ssa myytävien uusien raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjä olisi vähennettävä keskimäärin 15 prosenttia vuosina 2025-2029 ja 30 prosenttia vuodesta 2030 eteenpäin. Vertailutasona on vuosi 2019.

Raja-arvot koskisivat muun muassa uusien rekkojen ja kuorma-autojen valmistusta, mutta työkoneisiin ja linja-autoihin niitä ei sovellettaisi. (*)

Autonvalmistajia houkutellaan kehittämään nolla- ja vähäpäästöisiä ajoneuvoja kannustimien avulla: Jos autonvalmistaja valmistaa nolla- ja vähäpäästöisiä ajoneuvoja, se voi hyötyä siitä päästöraja-arvossaan. Kompensaatio olisi kuitenkin enintään kolme prosenttia valmistajakohtaisesta päästöraja-arvosta.

”Suomi tavoitteli raskaille ajoneuvoille hieman jyrkempää päästövähennyspolkua, mutta neuvoston kanta on kuitenkin reipas askel eteenpäin. Liikenteen rooli päästövähennysten saavuttamisessa ja Pariisin sopimuksen toteuttamisessa on merkittävä, joten jokaisella osa-alueella on kiristettävä tahtia ja pyrittävä tulevaisuuden kestäviin ratkaisuihin”, Suomea ympäristöneuvostossa edustanut asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen sanoo.

Seuraavaksi päästörajoista haetaan sopua kolmikantaneuvotteluissa neuvoston, komission ja Euroopan parlamentin kanssa. Tavoitteena on päästä hiilidioksidipäästöjen raja-arvoista yhteisymmärrykseen Romanian puheenjohtajuuskaudella keväällä 2019.

EU:n pitkän aikavälin ilmastostrategian tulisi tähdätä nollapäästöihin 2050 mennessä

Ympäristöministerit keskustelivat myös komission marraskuun lopussa julkaisemasta pitkän aikavälin ilmastostrategiasta. Ministeri Tiilikainen ja useat muut EU-ministerit korostivat, että strategian tulisi tähdätä nollapäästöihin vuoteen 2050 mennessä, ja että kansallisten ja EU-tason strategioiden tulisi täydentää toisiaan.

”Liian lepsujen tavoitteiden varaan strategiaa ei voi rakentaa. Päämäärän tulee olla kirkas ja kunnianhimoinen. EU:n on säilytettävä edelläkävijyytensä kansainvälisessä ilmastopolitiikassa ja näytettävä suuntaa Pariisin ilmastosopimuksen toimeenpanossa”, Tiilikainen tiivistää.

Lisätietoja:

Ministerin erityisavustaja Taru Savolainen, ympäristöministeriö, p. 040 535 8622, etunimi.sukunimi@ym.fi

Kansainvälisten asiain neuvos Liisi Klobut, YM, puh. +358 50 301 8212 (ympäristöneuvosto), etunimi.sukunimi@ym.fi

Yksikön johtaja Päivi Antikainen, liikenne- ja viestintäministeriö, p. +358 50 382 7101, etunimi.sukunimi@lvm.fi (raskaiden ajoneuvojen päästörajat)

Ylitarkastaja Elina Vaara, liikenne- ja viestintäministeriö, p. +358 50 477 9002, etunimi.sukunimi@lvm.fi (raskaiden ajoneuvojen päästörajat)

* Tiedotetta täydennetty 21.12. klo 10.30. Raja-arvot koskisivat muun muassa uusien rekkojen ja kuorma-autojen valmistusta, mutta työkoneisiin ja linja-autoihin niitä ei sovellettaisi.