Ympäristöministeriön Instagram-tilille vieraileva sisällöntuottaja kolmatta kertaa

Uutinen 12.6.2017 klo 9.48
helsinkifacades1
© Kuva: Kristo Vedenoja

Tällä viikolla ympäristöministeriön Instagram-tili päivittyy Kristo Vedenojan otoksilla. Vedenoja jakaa tilillä itse ottamiaan kuvia #munympäristö-teemalla. Instagram-vierailu on kolmas ympäristöministeriön tilillä.

Kristo Vedenojan henkilökohtaiset tilit @helsinkifacades ja @somewhereinhelsinki_ täyttyvät arkkitehtuurista ja kaupunkielämästä. Näitä teemoja on odotettavissa myös Instagram-vierailun kuvissa. Se, että juuri rakennukset ja arkkitehtuuri kiinnostavat kuvaajaa, ei ole sattumaa. Vedenoja valmistui juuri rakennusinsinööriksi (AMK) ja työskentelee rakennusalan yrityksessä.

Vedenoja on noteerattu Isossa-Britanniassa asti, kun Guardian-lehden kaupunkeihin keskittyvässä juttusarjassa Guardian Cities esiteltiin Vedenojan @helsinkifacades-tiliä. Suomessakin tili on huomioitu muun muassa Helsingin Sanomissa, ja suuret seuraajamäärät kertovat myös mielenkiinnosta.

Vedeonjan mukaan vapaus on syy, miksi hän pitää valokuvaamisesta.

"Olen aina kuvannut, mutta Instagramiin liittymisen jälkeen muutama vuosi sitten löysin mielenkiinnon uudestaan ja vahvemmin," Vedenoja kertoo.

Harrastus alkoi kuvaamalla päivittäin nähtyjä kiinnostavia asioita. Pian Vedenoja kuitenkin huomasi tekevänsä taustatyötä kiinnostavien kuvauspaikkojen ja kohteiden löytämiseksi.

Vedenoja haluaa omalla kuvaamisellaan kannustaa muitakin kiinnittämään enemmän huomiota omaan ympäristöönsä.

"Monesti ihmiset ovat niin kiireisiä, etteivät kiinnitä huomiota tuttuun ympäristöön. Kotikaupungeistakin löytää vaikka mitä mielenkiintoista, kun pysähtyy ja osaa katsoa oikein. Esimerkiksi julkisivut kertovat paljon kaupungin historiasta ja sen arkkitehtuurista."

Vedenojan mielestä parasta palautetta on ollut sellainen, jossa ihmiset ovat kertoneet ryhtyneensä kiinnittämään huomiota rakennuksiin ja arvostamaan muun muassa rakennusten julkisivuja tai yksityiskohtia.

Ympäristöministeriön Instagram-vierailujen tavoitteena on tavoittaa uusia yleisöjä ja päästä vaikuttamaan mielikuvaan suomalaisesta ympäristöstä. Ympäristöministeriö on jo parin vuoden ajan jakanut Instagramissa inspiroivia ja ajatuksia herättäviä kuvia #munympäristö-teemalla.