FN-mötet i Kunming 2020 ‒ förhandlingar om nya mål för biologisk mångfald fram till 2030

År 2020 är ett riktigt superår för naturen: då fattas det beslut om nya internationella mål för biologisk mångfald fram till 2030. Syftet är att stoppa förlusten av biologisk mångfald och trygga bevarandet av mångfalden. Nya mål bereds, eftersom giltighetstiden för de nuvarande Aichimålen löper ut.

Parterna i FN:s konvention om biologisk mångfald kommer att fatta beslut om målen vid partskonferensen i Kunming i Kina i oktober (COP15). Konventionen är det viktigaste internationella avtalet när det gäller att trygga den biologiska mångfalden.

Det är mycket som står på spel, eftersom naturen runt om i världen utarmas i oroväckande takt. Det är viktigt att vända utvecklingen snabbt, eftersom den naturrikedom som en gång har gått förlorad kanske aldrig mer återfås. Vi är helt och hållet beroende av de tjänster som en rik natur tillhandahåller, till exempel kretsloppet av näringsämnen, pollinering och kolsänkor som begränsar klimatförändringen.

Titta på videon nedan för att få mer information om den biologiska mångfaldens betydelse och orsakerna till förlusten av mångfald.

Under hela 2020 förbereds mötet i Kunming, och förhandlingarna har redan inletts. Målen bereds av en öppen arbetsgrupp där Finland och alla andra parter i konventionen om biologisk mångfald deltar, liksom även organisationer, företag och forskare. Finland har i egenskap av ordförande i rådet samordnat EU:s ståndpunkter inför förhandlingarna i samråd med kommissionen.

Följ beredningen av målen och delta i diskussionen under hashtaggen #natur2020 och #Biodiversity2020

De viktigaste frågorna under förhandlingarna:

• Målen för biologisk mångfald och för hållbart nyttjande av naturen fram till 2030, för olika livsmiljöer.
  • Mätning av förändringar i den biologiska mångfalden.
  • Sektorsvis uppföljning av målen.
  • Målens juridiskt bindande karaktär och en ny utvärderingsmekanism.
  • Organisationers, kommuners och företags möjlighet att ingå egna åtaganden.
  • Finansiering och resursfördelning av åtgärder som genomförs med tanke på den biologiska mångfalden.
  • Förhållandet mellan konventionens mål och andra internationella avtal, såsom klimatavtalet från Paris.
  • Delmål på längre sikt som bidrar till den vision för 2050 som lagts fram i anslutning till konventionen: att människan ska leva i harmoni med naturen.

Finland arbetar för ambitiösa, mätbara och tydliga mål

Finland vill som en del av EU arbeta för ambitiösa, mätbara och tydliga mål som ska bidra till att stoppa förlusten av biologisk mångfald före 2030. Inte bara stater utan även företag, kommuner och organisationer uppmanas att ingå åtaganden och höja sina insatser för naturens bästa.

Miljörådet har vid sitt möte den 19 december 2019 under Finlands ledning meddelat sina slutsatser inför de internationella förhandlingarna 2020. Genom slutsatserna vill rådet lyfta fram det kritiska läget för den biologiska mångfalden och understryka att det krävs ambitiösa internationella mål för att förlusten av biologisk mångfald ska kunna stoppas.

Finland har anslutit sig till en grupp ambitiösa länder som strävar efter att trygga och återställa den biologiska mångfalden och att utnyttja naturbaserade lösningar både på land och till havs.

Finland föregår också med gott exempel: regeringen har lyft fram tryggande av den biologiska mångfalden som ett prioriterat område. Anslagen för naturvård har höjts med 100 miljoner euro på årsnivå och skyddet av den biologiska mångfalden kommer att förbättras i lagstiftningen när naturvårdslagstiftningen revideras.

Fältgentiana
Fältgentiana © Markus Sirkka

Med tilläggsanslagen kommer man bland annat att skydda skogar och myrar som är värdefulla med tanke på den biologiska mångfalden samt restaurera och vårda försämrade livsmiljöer så att de blir livskraftiga. Finland arbetar för naturens bästa i samarbete med organisationer, företag och privatpersoner.

Sammandrag av regeringens åtgärder för att främja biologisk mångfald

EU laddar upp inför förhandlingarna genom att utarbeta en ny ambitiös strategi för biologisk mångfald

Parterna i konventionen ska verkställa konventionens mål genom lagstiftning och planer samt genom nationella strategier och handlingsprogram för biologisk mångfald (NBSAP).

Europeiska kommissionen har börjat utarbeta en ny EU-strategi för biologisk mångfald fram till 2030. Strategin är EU:s motsvarighet till de nya internationella målen för biologisk mångfald. Den anger riktlinjerna för EU:s utfästelse att genomföra ambitiösa åtgärder för den biologiska mångfalden och sporrar också till ökade internationella insatser för att förlusten av biologisk mångfald ska kunna stoppas.

Kommissionen har som mål att offentliggöra strategin under de första hundra dagarna av sin mandatperiod som en del av den nya tillväxtstrategin Den europeiska gröna given (eng. European Green Deal). Rådets slutsatser anger riktlinjer för arbetet med strategin.

I strategin fastställs EU:s mål för biologisk mångfald fram till 2030, och strategin färdigställs när partskonferensen har fattat beslut om de internationella målen i Kunming.

Finland börjar bereda en nationell strategi år 2020 när det gjorts en helhetsbedömning av den nuvarande strategin och det nuvarande handlingsprogrammet för bevarande och hållbart nyttjande av den biologiska mångfalden. EU:s strategi är ett viktigt riktmärke för Finlands nationella strategi.

Vägen till Kunming: viktiga datum

27–30 augusti 2019/Den öppna arbetsgruppens (OEWG) första möte

19 december 2019/Miljörådet meddelar sina slutsatser om biologisk mångfald under Finlands ledning

24–28 februari 2020/Den öppna arbetsgruppens (OEWG) andra möte

18–22 maj 2020/Veckan för biologisk mångfald samt möte inom avtalets underorgan för vetenskaplig, teknisk och teknologisk rådgivning (SBSTTA-25)

27–30 juli 2020/Den öppna arbetsgruppens (OEWG) sista möte före partskonferensen för konventionen om biologisk mångfald, COP15

22 september 2020/FN:s toppmöte om biologisk mångfald, New York

15–29 oktober 2020/Partskonferensen för FN:s konvention om biologisk mångfald (COP15) i Kunming, Kina

FN:s konvention om biologisk mångfald

Målen för konventionen om biologisk mångfald är bevarande av ekosystem och växt- och djurarter, hållbart nyttjande av naturresurser samt rättvis av fördelning av den nytta som uppstår vid utnyttjande av genetiska resurser. Mångfalden tryggas genom åtgärder som leder till ökat bevarande och hållbart nyttjande av naturmiljön, organismer och deras genetiska resurser.

Ett foto av skog.